12. OPETTAJUUS JA YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN

Opettaja on perinteisesti tottunut tekemään työnsä yksin luokassa, toki oppilaiden kanssa. Monelle tämä itsenäisyys on ollut jopa ammatinvalinnan perusteena. Minun luokkani, minun materiaalini ja minun oppilaani. Näinhän se oli ennen – miten on nyt?
Nyt meillä on Facebookit, Twitterit ja wikit ja kaikissa pitäisi olla ja saa olla mukana ja olla sosiaalinen. Voimme jakaa materiaaleja ja vastineeksi saamme kasan muiden tekemiä hienoja juttuja. Onko tämä vain yksi käyttämätön mahdollisuus muiden joukossa?

Kaisa Vähähyyppä

Mainokset

Avainsanat: , , , , , , , ,

6 vastausta to “12. OPETTAJUUS JA YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN”

  1. Esa Kukkasniemi Says:

    Nykyopettajat ovat kohtuullisen hyvin päässeet irti omien materiaalien mustasukkaisesta varjelemisesta. Nyt olisi aika seuraavalle askeleelle: materiaalien ja ideoiden jakamiseen verkossa. Kuten Kaisa Vähähyyppä viisaasti totesi: ”vastineeksi saamme kasan muiden tekemiä hienoja juttuja.” Win-win. Kaikki voittavat kun materiaalit ja hyvät ideat ovat vapaammin jaossa.

    Kaupallinen käyttö on tietysti asia erikseen…

  2. Minna Taivassalo-Salkosuo Says:

    Miten voimme toimia aidosti yhteisöllisesti ja käyttää olemassa olevia uusia laitteita, ohjelmistoja sekä sosiaalisen median työkaluja? Yhteisöllisyys ei välttämättä vielä synny aineistojen ja materiaalien jakamisesta, vaan yhdessä ideoinnista, työstämisestä ja jatkokehittämistä. Avainkysymys on MITEN toimimme ja hyödynnämme esimerkiki sosiaalista mediaa?

    Ota kantaa: Millaisia taitoja opettajina toimivat tarvitsevat, jotta yhteisöllinen työskentely toteutuu aidosti ja opettajat ohjaisivat ja kannustaisivat myös oppijoita yhteisölliseen työskentelyyn verkostoissa? Miten osaamista tulisi kehittää?

  3. Minna Says:

    Työstetään yhdessä ajatuksia opetustoimen henkilöstön osaamisen kehittämisestä
    http://typewith.me/M7ccBdpzz2

    Tule rohkeasti mukaan!

  4. Kari Rajala Says:

    Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitolla http://www.hyol.fi/ on materiaalipankki jäsenistölle. Toimintaidea on yksinkertainen: lähettämällä sinne oman tuntimateriaalin, kokeen tms. saa vuodeksi käyttöönsä salasanan pankkiin. Siellä on yli 300 erilaista materiaalia, joten vaihtosuhde hyvä!

    Salasana vaihtuu vuosittain, jotta materiaali karttuisi. Koska se on sähköinen materiaalipankki, niin materiaalia pystyy muokkaamaan oman opetustyylinsä mukaiseksi.

  5. Kata Hyvä Says:

    Jatkaisin tuota Minna kysymystä vielä siten, että miten opettajat saadaan mukaan sosiaalisiin verkostoihin luomaan yhteistä tietoa?
    Aikuiskoulutuspuolella yhdeksi haasteeksi on noussut se, että aiheet ja opinnot on pätkitty niin pieniksi palasiksi, että toimintatavan oppimiseen ei näytä jäävän aikaa. Kun usean opettajan pitäisi sitten käyttää samantyyppistä toimintatapaa ”pirstaleisessa” lähipäiväkakofoniassa. Miten synnyttää yhteisöllisyyttä? Voiko sitä synnyttää verkossa? Itse näen edelleen tärkeänä kasvokkaisviestinnän roolin yhteisöllisyyden synnyttämisessä.

  6. Heli Nurmi Says:

    Kun uusia verkostoitumistaitoja verkoissa nyt perätään että mitä ovat ja miten oppia niin minulle tulee mieleen avoimet globaalit kurssit, joita on vuosittain tarjolla monia.

    Mainio esitys Dave Cormier videossa http://www.youtube.com/watch?v=eW3gMGqcZQc&feature=youtu.be

    Ajattelen että näille osallistuminen voisi olla osa opettajankoulutusta tai täydennyskoulutusta. Itse osallistun eläkkeellä ollen ja on kivaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s