2. PERUSOPETUS

Perusopetuksen tulevaisuutta pohtiva muistio Perusopetus 2020 toteaa, että maailma muuttuu eikä koulu voi selvitä tehtävistään toimimalla niin kuin aina ennenkin. Mitä tämä sitten merkitsee? Millaista sivistystä tulevaisuudessa tarvitaan ja millainen pedagogiikka sitä voisi tuottaa? Sisältöjen hallinnan sijaan enemmän tiedon hankinta- ja hallintataitoja? Eri tiedonalojen näkökulmia yhdistävää, autenttisten ongelmien ratkaisemiseen ja yhteiseen tekemiseen perustuvaa oppimista? Aikaa ja tilaa elämässä tärkeiden, laaja-alaisten taitojen oppimiselle? Harjaantumista ajattelun, työskentelyn ja vuorovaikutuksen sekä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoihin? Enää tuskin voimme kysyä, tarvitaanko tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessa. Ilman sitä me emme yksinkertaisesti voi hoitaa tehtäväämme opettajina ja kasvattajina.

Irmeli Halinen

Mainokset

Avainsanat: , , , , , , , ,

Yksi vastaus to “2. PERUSOPETUS”

  1. Maarika Piispanen Says:

    Niinhän se on, että opettajien tehtävä on kasvattaa ja opettaa oppilaita tulevaisuuden kohtaamiseen ja siinä selviämiseen. Kuulostaa ehkä hauskalta, mutta se tarkoittaa mm. kasvattamista ja kouluttamista ammatteihin, joita ei vielä ehkä ole olemassakaan, käyttämään tekniikkaa, jota ei vielä ole keksitty ja ratkaisemaan sellaisia ongelmia, joita emme vielä tunne. Tulevaisuus ei ole vielä kaikilta osin näyttäytynyt, mutta sen tiedämme, että se pitää sisällään tieto- ja viestintätekniikkaa enenevässä määrin – siksi sen pitää olla myös osana koulun arkipäivää yhtenä tulevaisuuteen kasvattamisen ja kouluttamisen välineenä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s