3. LUKIOKOULUTUS

EDIT 25.11.2010:

Viime vuosikymmeninä on myös lukioissa investoitu voimakkaasti laitteisiin ja verkkoyhteyksiin, mutta pedagogiikka ja koulun toimintakulttuuri ei ole juurikaan muuttunut. Opiskelijat ovat tottuneet uudenlaiseen elämänrytmiin ja elämäntapoihin, joista merkittävällä osalla lukion opettajakuntaa ei ole omakohtaista kokemusta.

– Kuinka hyvin opettaja pystyy hyödyntämään opiskelijan käyttämää teknologiaa, joka ei ole sama kuin opettajan teknologia?

Nykyinen diginatiivi sukupolvi elää ympäristössä, josta monilla ”kokeneilla” lukion opettajilla ei siis ole omakohtaista kokemusta. Sosiaalinen media on mainio työväline esimerkiksi prosessinomaiseen työskentelyyn.

– Miten voimme ohjata näiden välineiden käyttöä opiskelussa?

Opetus- ja kulttuuriministeriön lukiokoulutuksen kehittämistyöryhmän toimenpide-ehdotuksessa kiinnitetään erityistä huomiota tieto- ja viestintätekniikan käyttöön (muun muassa tieto- ja viestintätekniikan käyttö ylioppilastutkinnossa). Tämä edellyttää pikaista opetuksen uudistamista siten, että tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään sekä opetuksessa että opiskelijan oppimisen arvioinnissa.

-Miten lukioväki ottaa tämän haasteen vastaan?

Mainokset

Avainsanat:

6 vastausta to “3. LUKIOKOULUTUS”

  1. JariS Says:

    Uunituore lukiokoulutustyöryhmän muistio löytyy täältä:
    http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2010/Lukiokoulutuksen_kehittamisen_toimenpide_ehdotukset.html

  2. Sakari Svärd Says:

    Uskon, että koulussa sekä opiskelijoilla että oopettajilla olisi esim. matematiikan osalta valmiuksia ja taitoja kun niiden käyttöön annettaisiin esim. yo-kirjoituksissa lupa.

    Liitteenä lähetän linkin
    http://miekka.blogspot.com/2010/11/matematiikkaa.html

    Katso ennenkaikkea video. Antaa ajattelemisen aihetta.

  3. Niina Peltonen Says:

    Valitettava tosiasia on sekä opiskelijoiden että opettajien hyvin eriasteiset taidot.
    Toiset käyttävät tvt:tä hyväkseen oppimisessa aivan luontaisasti, mutta joiltakin puuttuu
    aivan perustaidot. Sama koskee myös opettajia. Täydennyskoulutukselle on siis huutava tarve,
    jotta opiskelijat olisivat samassa asemassa, kun yo-tutkintoa sähköistetään.

    • Kimmo Koskinen Says:

      Aivan sama mieltä Niinan kanssa. Koulutuksen ja tuen järjestäminen onkin aikamoinen savotta ja siihen tarvitaan panostuksia eri tasoilla. Opiskelijoiden tasa-arvoisuus on aivan olennainen asia ja siitä ei voi tinkiä.

  4. mrahikka Says:

    Eiköhän se opettajien taitotaso kohoa aika vikkelästi jos ja kun yo-kokeissa vaaditaan jonkin asian osaamista.

  5. Reima Rouvinen Says:

    Monipuolinen tiedonkäsittely niin oppimisen kuin esim. yo-kokeen yhteydessä vaatii jokaiselle opiskelijalle tiedon käsittelyyn ja hakuun sopivan laitteen. Tämä herättää ainakin minussa muutamia teknisiä kysymyksiä: Miten lukioiden tulisi varautua tarpeeseen? Siis, millaisia laitteiden tulisi olla, voiko ne olla miniläppäreitä tai jonkinlaisia lukulaitteita? Voisiko niitä saada lukioiden käyttöön esim. valtakunnallisten leasing-sopimusten kautta? Voiko saada tukea laitehankintoihin, jos koneet hankitaan leasing-sopimuksella?

    Toki voitaisiin velvoittaa oppilaat hankkimaan itselleen sopivan koneen opiskelua varten, mutta opiskelijan kuluja pitäisi ennemmin pienentää niin, että valintaa lukion ja ammattikoulun välillä ei tarvitsisi tehdä taloudellisista syistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s