5. AIKUISKOULUTUS

Nuoret ovat ensimmäisenä omaksuneet sosiaalisen median työkalut käyttöönsä, mutta ovatko ne vain nuoria varten? Kuinka ne soveltuvat aikuisten opiskelun välineeksi? Aikuiskoulutus on kaikkialla ollut etä- ja verkko-opetuksen käyttöönoton edelläkävijänä ehkä siksi että aikuisten valmiudet itsenäiseen opiskeluun ovat olleet parempia kuin nuorilla ja lapsilla. Miksei sosiaalinen media soveltuisi myös aikuisopiskeluun? Itse asiassa sen pitäisikin nyt olla vauhdittamassa etäopiskelun kehittymistä ja laajentumista, mutta onko niin käymässä? Tunnetaanko vielä kaikkia mahdollisuuksia? Toki erillisrahoituksella on taas käynnistetty lupaavia hankkeita ja uusia verkostoja, mutta työkaluthan ovat pääasiassa ilmaisia. Mikä tahansa oppilaitos voisi niitä hyödyntää, mutta onko opettajien ja kouluttajien osaaminen ja tiedonpuute vielä esteenä? Mitä sille pitäisi tehdä?

Ella Kiesi ja Pertti Pitkänen

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

2 vastausta to “5. AIKUISKOULUTUS”

  1. Tero Hotanen Says:

    Mietin itsekseni näiden asioiden kanssa painiessani, että kuinka paljon opettajien tietämättömyys ja ennakkoluulot rajoittavat verkko-opetuksen juurruttamista puhumattakaan sosiaalisen median käyttöönottoa.

    Toisaalta haluaisin miettiä asiaa siitä näkökulmasta, että missä vaiheessa ihmisille jotka eivät ole syntyneet kännykkä tai pleikkari kourassa, niin tulee ähky 100 erilaisesta sosiaalisen median ohjelmasta. Mitä käyttää? Mikä sopii opetukseen juuri meidän alalla? Jos otan jonkun käyttöön olenko yksin? Uranuurtajia tarvitaan edelleen ja vielä sellaisia jotka eivät lannistu vastoinkäymisistä.

  2. Kata Hyvä Says:

    Olen itse aikuiskoulutuspuolella käyttänyt jonkin verran somea ja pääsääntöisesti opiskelijat ovat ottaneet hyvin vastaan. Haasteena on tietenkin se, että varataan aikaa välineen oppimiseen!
    Tutkintoon valmistavissa koulutuksessa ryhmät näyttävät useinkin muodostuvan niin, että kolmasosa on ihan sinut somen kanssa, kolmasosa luulee olevansa, mutta tarvitsee jonkinlaista tukea ja kolmasosa kokee olevansa täysin tietämätön. Mutta yhteistyö on lähtenyt yleensä hyvin, kunhan tämä lähtökohta otetaan huomioon.
    Oppijat eivät kritisoi sitä, miksi näitä välineitä käytetään. Kritiikkiä tulee siitä, että ei ohjata riittävästi ja kaikki opettajat eivät hyödynnä opittua välinettä.

    Oppijoilla on tahto oppia!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s