6. MEDIAKASVATUS

Nuorten arjen ja koulun kulttuurin etääntyminen huolettaa monia. Tutkimustenkin mukaan opettajien ja oppilaiden tekstimaailmat ovat kaukana toisistaan. Koulun toiminta ja menetelmät eivät kosketa oppilaita, eikä opetuksessa hyödynnetä nuorten mediakulttuuriin kuuluvaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Monet opettajat näkevät nuorten median käytön edelleen toisarvoisena ajanhukkana ja viihteenä. Onkin vaara, että koulu syrjäytyy oppilaiden elämästä. Toisaalta työelämäkin edellyttää mediakulttuurin toimintatapoja – tehtävien samanaikaista ”moniajoa”, valmiutta joustavuuteen, persoonan ja tunteiden peliin panemista.

Pitääkö todella paikkansa, ettei nuorten media-arki näy opetuksessa? Eivätkö monilukutaitoiset oppilaat saa oppia itselleen luontaisella tavalla koulussa? Jos näin on, miten koulun ja mediakulttuurin vuoropuheluun sitten vihdoin päästäisiin? Mitä pitäisi tehdä, jotta mediakulttuuri mieluummin yhdistäisi kuin erottaisi koulussa? Miten oppilaiden vapaa-aikana hankkima tieto ja taito tulisivat osaksi opetussuunnitelmaa, opetusta ja aikamme yleissivistystä? Miten mediaympäristössä tapahtuva oppilaiden toimijuus ja tiedon tuottaminen siirtyisi kouluun? Vai onko vastakkainasettelu väistämätöntä, ja meidän pitää vain alistua siihen, että opettajat ja oppilaat elävät eri planeetoilla?

Mikko Hartikainen ja Pirjo Sinko

Mainokset

Avainsanat: , , , , , , , , ,

3 vastausta to “6. MEDIAKASVATUS”

  1. Esa Kukkasniemi Says:

    Hiljalleen varmaan mennään parempaan suuntaan. Opettajat kokevat monesti tietonsa ja taitonsa heikoiksi mediakasvatuksen alalla ja lisää koulutusta varmaan tarvitaankin. Siinä mielessä juuri Virtuaaliopetuksen päivien kaltaisia seminaareja tarvitaan.

    Itseäni huolestuttavat jossain määrin ne byrokratian ja erilaisten lakien tuomat rajoitukset, jotka estävät koulua toimimasta, kuten oppilaan arki. Oppilas ei esimerkiksi voi esitelmänsä tueksi näyttää kouluun hankituilla hienoilla mediavälineillä luokalle You Tubesta löytämäänsä aiheeseen liittyvää videota, koska tekijänoikeudet estävät. Oppilashan voi videon luvallisesti katsoa kotonaan, mutta julkinen esittäminen tuo rajoituksia, joiden eteen pitäisi kovasti työskennellä, jotta Mikko Hartikaisen ja Pirjo Sinkon esittelemä uhkakuva koulun ja oppilaan arjen eriytymisestä, ei toteutuisi.

    Tekijänoikeuksia tulee kunnioittaa, mutta järjestelmä pitäisi saada sellaiseksi, että koulu voisi kohtuullisella summalla maksaa itselleen lisenssin vaikkapa You Tuben, tai jonkun muun vastaavan palvelun, käyttöön.

    Tämä on vain yksi monista palveluista, joiden käyttö koulussa on syystä tai toisesta ongelmallista. Kun opettajilla on kuva, että säännöt ovat mutkikkaita, moni näkee helpommaksi olla käyttämättä näitä palveluita. Tässä tapauksessa tietysti säännöt ovat selkeät, mutta estävät toisaalta palvelun käytön 😉

  2. Jukka Manninen Says:

    Esan mainitsemat ongelmat kuulostavat tutuilta. Toivottavasti tuohon lisenssiasiaan löytyi kohtuullinen ratkaisu. Se helpottaisi montaa asiaa ja rikastaisi kovasti opetusta.

    Oppilaat ja opettajat elävät monessa tapauksessa eri maailmoissa. En ole sitä mieltä, että kaikkien opettajien tulee olla facebookissa, twitterissä tai blogata. Mielestäni on kuitenkin niin, että jokaisen opettajan on tunnettava tuo maailma. Lapset ja nuoret viettävät suuren osan ajastaan erilaisten medioiden parissa. Opettaja ei voi todeta tänä päivänä, että en koske tietokoneeseen. Työnantajan on velvoitettava tutustumaan ja tietämään. Laatukriteerit on asetettava ja niistä on pidettävä kiinni.

  3. Jonna Siipola Says:

    Nähdäkseni opettajilta kyllä löytyy halua tutustua oppilaiden mediamaisemaan, mutta välttämättä taitoja ei ole. Koulutusta tarvittaisiin lisää. Olen samaa mieltä Jukka Mannisen kanssa siitä, että opettaja ei voi pysyttäytyä kaukana tietokoneesta. Pakko on tutustua ja osata edes jotain.

    Esa Kukkasniemen kanssa olen samaa mieltä siitä, että tekijänoikeudet tekevät koulussa toimimisen tällä hetkellä kovin hankalaksi. Olisi hyvä tosiaan saada kohtuullisella summalla mahdollisuus käyttää esimerkiksi YouTubea tunneilla. Videot ovat iso osa oppilaiden mediamaisemaa, mutta tällä hetkellä niiden käyttäminen opetuksessa on kovin hankalaa. Toki tekijänoikeuksia pitää kunnioittaa, jotta tekijät saavat työstään korvauksen, mutta jonkinlainen ratkaisu ongelmaan olisi hyvä löytää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s