8. MUUTOKSEN JOHTAMINEN

SITES-tutkimus vuonna 2006 ei antanut rehtoreille kovin paljon kehuja tieto- ja viestintätekniikan merkityksen ymmärtämisestä kouluissa. Vain viisi prosenttia arvioi tvt:n tärkeäksi omassa koulussaan. Neljä vuotta on kulunut, onkohan tilanne mahtanut muuttua tältä osin?

Rehtori on koulussa paljon vartijana. Pitää hoitaa hallintoa, etsiä tilastoja, johtaa, miettiä pedagogisia linjauksia. Olisiko aika ottaa uudet mahdollisuudet käyttöön; vai onko ne jo otettu?

Kaisa Vähähyyppä

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

2 vastausta to “8. MUUTOKSEN JOHTAMINEN”

  1. Esa Kukkasniemi Says:

    Kaisa Vähähyypän napakka johdanto osui niin lähelle omaa työnkuvaani, että on pakko kommentoida muutamalla ajatuksella.

    Uskon, että meitä rehtoreita on moneen lähtöön, kuten opettajiakin. Toiselle tietotekniikka on lähempänä sydäntä kuin toiselle. Oleellista kuitenkin on, että 2000 -luvun maailmassa emme voi tehdä juuri mitään työtä ilman jonkinlaisia tietoteknisiä valmiuksia. Kouluhan kasvattaa nimenomaan tulevaisuutta varten. Paljon enemmän keskustelua kaivattaisiin 2000 -luvun taidoista ja tulevaisuusosaamisesta. Suosittelen tutustumista KTL:n tuoreeseen julkaisuun: Kansainvälinen Innovatiivinen opetus ja oppiminen -tutkimus. Löytyy KTL:n etusivulta http://ktl.jyu.fi/

    Omassa työssäni rehtorina olen kokenut kaksi sosiaalisen median välinettä ylitse muiden: blogi ja Twitter. Twitteriä käytän viestintään erilaisten sidosryhmien kanssa, sellaisten asioiden tiedottamiseen, jotka eivät ole perinteistä ”tiedote-kamaa”, verkostoitumiseen jne. Tervetuloa kuuntelemaan esitykseni ”Twitterin käyttö koulun viestinnässä” Virtuaaliopetuksen päivien ensimmäisenä päivänä 8.12. klo 15.45-16.10 tilaisuus A6. Slidet löytyvät Slidesharesta jo nyt http://www.slideshare.net/esakukkasniemi

    Blogia taas käytän lähes puhtaasti johtamisen välineenä. Hieman samaan tapaan kuin poliitikot. Testaan keskeneräisiä ideoita, herätän keskustelua asioista, joista mielestäni koulussa tulisi keskustella, hämmennän ja provosoin… ainakin varovasti. Olemme välillä saaneet erinomaista keskustelua aikaiseksi esim. koulun arviointikäytänteistä, rangaistusmenettelyistä jne. Blogi toimii erinomaisena uutena väylänä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.

    Rehtori ottaa blogia kirjoittaessaan tietoisen riskin. Ison koulun rehtori, ison riskin. Kannustan kuitenkin kokeilemaan. Kaikkeen keskusteluun ei jälkeenpäin tarvitse osallistua. Rehtori saa kuitenkin kullanarvoista tietoa huoltajien ajatuksista seuratessaan oman bloginsa ympärillä vellovaa keskustelua. Moni suuren koulun rehtori tietysti pohtii viimeistään tässä vaiheessa blogin kirjoittamiseen ja kommentointiin käytettyjä työtunteja. Sekin kannattaa tietysti etukäteen pohtia. Itselläni on toimittajatausta ja jutut syntyvät ehkä hieman helpommin kuin jollakin muulla. Mitä kommentteihin tulee, haluaisin rauhoitella. Me suomalaiset emme vielä ole kovia kommentoimaan kouluasioita, ainakaan kirjallisesti. Olen seurannut usean bloggaavan rehtorin blogien kommentteja ja keskustelua on joskus harmillisenkin vähän.

    Mitä taas innostajan rooliin tulee, siinä meillä rehtoreilla riittää työsarkaa. Edellä mainostamani KTL:n julkaisun yksi johtopäätös oli kuitenkin rohkaiseva: innovaattorit ovat tyypillisesti yksittäisiä opettajia -miksei siis rehtoreitakin. Intohimoa ja uskoa omaan viestiin tarvitaan. Yksittäinen rehtorikin voi saada paljon aikaan, kun lähtee rohkeasti valitsemalleen tielle.

    Esa Kukkasniemi
    rehtori
    Jokikunnan koulu, Vihti

  2. Kari Rajala Says:

    Lisäksi rehtorit myös itse opettavat ja osallistuvat erilaisiin kokouksiin.

    Kaisa Vähähyyppä kysyy: ”Olisiko aika ottaa uudet mahdollisuudet käyttöön?”

    Siis mitkä uudet mahdollisuudet? Tässä onkin juuri se suurin pullonkaula. Koko vuosituhat on puhuttu uusista mahdollisuuksista, mutta kun niin konkreettisia esimerkkejä hyvin onnistuneista menetelmistä ei vain tunnu tulevan.

    Nyt täytyisi jo löytää hyviä toimivia käytänteitä. Esim. monella taholla tehdään samantyylisiä oppimisympäristöjä. Paukkuja tuhlataan samanlaisiin teknisiin ratkaisuihin, mutta sisällöt ovat ratkaisevampia.

    Paljon vartioina ovat ne, jotka päättävät rahoista. Rehtoreilla on siinä suhteessa vähän päätösvaltaa, koska sitä rahaa on vähän. Päätöksiä tekevät ihmiset, jotka ovat käyneet koulua liitukaudella.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s